Trek to Yomi är värt att uppleva trots sina begränsningar.

Experter konsulterades för att fånga Japans ”Edo-period” så autentiskt som möjligt. Japanskt tal finns också inkluderat.

Spelrecension: Trek to Yomi

Format: Xbox Series X/S, Xbox One, PlayStation 5/4, PC
Åldersgräns: 18
Betyg: 3/5
Trek to Yomi är en samproduktion mellan spelregissören Leonard Menchari och Flying Wild Hog (som stått för ”grovjobbet”); studion som senast gav oss det högljudda och allmänt hysteriska Shadow Warrior 3.
Trek to Yomi är dess absoluta motsats: ett lågmält minimalistiskt samurajdrama med fixerade kameravinklar, eftertänksamma strider och rent konstnärliga ambitioner i sitt audiovisuella framförande. När man först tar kontroll över Haroki, och bevittnar det grymma öde hans hemby går till mötes, är han ännu bara barnet. Efter ett löfte till sin döende läromästare följer sedan en hämndlysten odyssé för att ställa de skyldiga till svars.
Brusfiltret, gråskalan och bredbildsformatet skapar effektivt en gammaldags biokänsla som för tankarna till äldre tiders samurajfilmer. De perfekt planerade kameravinklarna visar alltid varje scen ur sin bästa sida; fyllda till brädden med omsorgsfulla små detaljer och effekter. Praktiskt taget varje bildruta hade kunnat ramas in och hängas på väggen utan att se malplacerad ut. Att denna renodlade enkelhet reflekterar sig även spelmässigt, där svärdduellerna baseras på en simpel men effektiv hugg- och blockera-princip, känns alltså klädsamt. I takt med att koncentrationen av strider tätnar blir emellertid begränsningarna allt mer påtagliga, vilket får en att önska att tempot varvade ner lite oftare i förmån för andra typer av moment. Helhetsintrycket är lite splittrat således, men alltjämt för intressant, stämningsfullt och elegant paketerat för att förbises.
ANDRA LÄSER