Baggö Marina ska locka båtar in från faret

Processen har tagit 13 år och gett många tuffa besked att svälja. Men nu börjar Göran Berghems marina på Baggö ta form. Om ett par veckor står båtförvaringshallen på 1 500 kvadrat färdig.

– Nu börjar pusselbitarna falla på plats. Det går nästan för snabbt, säger Göran Berghem.

Att det plötsligt går undan på Baggö är någonting som Berghem inte varit med om tidigare. Han började planera en marina intill Baggö hamn redan 2003. Men grannar lämnade in besvär mot Ekenäs stads beslut att arrendera området till Baggö Marina. Följande större motgång var Närings, trafik- och miljöcentralens nej till ett undantagslov som företaget ansökte om. Det ledde till att staden ville göra upp detaljplan för området som i den gällande planen var betecknat som fiskehamn.

Den nya planen godkändes i fullmäktige i juni i fjol.

Men för småbåtshamnen gick det lite fortare. Där kom det slutliga gröna ljuset vintern 2011. Så på våren för fyra år sedan började man bygga bryggor för 170 båtar.

I dagens läge är cirka 140 av den 170 platserna uthyrda. De flesta av kunderna är personer med fritidsbostäder på holmarna utanför.

Rejäl rörelsemån

Nu börjar en del av helheten ändå ta form. De tre hallar med gavlarna mot havet har med ändringar i planen blivit en stor hall med långsidan parallellt med strandlinjen.

Hallen är cirka 1 500 kvadratmeter stor. Under de senaste dagarna har man gjutit golvet i nybygget. Nästa vecka ska dörrarna installeras i de cirka sex meter gånger sex meter höga öppningarna.

Berghem har tidigare förvarat båtar i en hall i Horsbäck som numera är såld. Där var dörröppningarna fyra meter breda.

– Redan 27 fots båtar började bli svåra att få in. Det orsakade onödiga arbetsmoment.

Till en början kommer utomstående att få hyra in sig i hallen men framöver är hallen i första hand tänkt för Baggö Marinas kunder.

– Tanken är att vi ska sälja paket bestående av båtplats och förvaring, säger Berghem.

Tiden har gjort gott

Berghem sticker inte under stol med att det har varit frustrerande att hans planer gång på gång stött på patrull. Han diagnostiserades dessutom för en tid sedan med lungcancer som visade sig ha spritt sig till skelettet. Till all lycka verkar behandlingen har bitit.

– Samtidigt har det varit en bra mognadsprocess. Vi har kunnat planera allt i minsta detalj.

Tidpunkten sammanfaller också bra med att staden drar kommunalt vatten till Baggö. Det underlättar marinans vattenförsörjning betydligt.

Berghem framhåller gärna den lokala och gröna aspekten av byggandet. En byggfirma från ön har byggt hallen och även företaget som installerar bergvärmen är också från orten. Hallen värms med andra ord upp med bergvärme men den förses också med energisnål LED-belysning och med solpaneler.

– Det klassiska taket med falsad plåt har tillräckligt brant lutning som blir perfekt för panelerna, säger Berghem.

Framöver kommer man också att installera en bottentvätt av båtar.

– Det är ett mycket bättre alternativ än dagens giftfärger.

Berghem vill inte avslöja någonting om budgeten annat än att det handlar om stora investeringar.

– Det är så svettigt så jag håller det gärna för mig själv. Dyrt blir det. Men mina barn kanske kan förtjäna på marinan om de vill ta över när jag inte längre orkar.

Utan investeringsstöd på 35 procent hade det inte varit någon idé att bygga hallen.

– Jag måste kunna hålla mina kostnader låga så att jag kan erbjuda båtägarna ett pris som de är villiga att betala.

Rum med havsutsikt

Senast i februari kommer Göran Berghem att lämna in ansökan om bygglov för den främre byggnaden, den som kommer att vara marinans ansikte mot havet.

För detta steg i förverkligandet av marinan hoppas Berghem på stöd från det EU-finansierade programmet Interreg Baltic Sea Region. Om stödet beviljas eller inte klarnar i april.

– I så fall kan vi kanske börja bygga i augusti–september nästa år. Då skulle vi kunna ha bra fjong på redan sommaren 2018.

Det handlar om en mångfunktionell tvåvåningsbyggnad på 850 kvadratmeter. Den ska inhysa tvättstuga, allrum för till exempel yogalektioner, bastuavdelning, toaletter, kontor, bistro och en butik med lokala produkter och kanske en del med Baggö Marinas egen prägel.

Övre våningen utgörs av fem separata stugor med tio rum med två bäddar i varje. Det blir fönster från golv till tak på båda våningarna så man får ut allt av det magnifika läget.

– Jag skulle vilja ha en fasad i lärk som får gråna med tiden. Det skulle vara snyggt, säger Berghem.

Med den glittrande Baggöfjärden framför ögonen är det inte svårt att se potentialen i Berghems planer.

– Där ute går femmans farled, den livligaste farleden i Finland. Om ens en del av de båtarna skulle komma hit på en kopp kaffe eller för att övernatta skulle det vara bra för oss.

Den bensinmack som Baggö Marina har fått tillstånd för på västra sidan om bryggorna kan också fungera som dragplåster för sjöfarare.

På sikt strävar man efter att ha verksamhet året om.

– Vi har nog en hel del idéer. Men det är tufft. Se bara hur svårt Hangö, som är stort i jämförelse med oss, har att få besökare vintertid. Men när vi flyttar kontoret hit så är det ju ingenting som hindrar att man har kaffepannan varm hela tiden.

Finns flaskhalsar

På turistbyrån i Raseborg ser man positivt på skärgårdssatsningar. Skärgården har stor betydelse för turismen och speciellt utländska turister är intresserade av skärgård och natur, säger ledande turistsekreterare Viveca Blomberg.

– De är nog nästan de viktigaste attraktionerna för turister. Också finländska turister är intresserade av skärgården. För besökare från till exempel mellersta Finland är skärgården mycket exotisk.

Problemet, enlig Blomberg, är att hitta service och produkter i vår fina skärgård.

– Det första handlar om nåbarhet: Hur kommer man till skärgården om man inte har egen båt? Det kan man arrangera under högsäsong åtminstone ett par gånger per vecka, men då mellaneuropeiska turister kommer i augusti-september är det mycket problematiskt och dyrt att ordna transport ut till skärgården och osäkert om det lyckas med kort varsel.

För turismen är skärgården på sätt och vis en del av infrastrukturen.

– Men med den gör man inte så mycket utan själva innehållet i produkten, det vill säga möjligheter att ta sig dit, att uppleva, äta, bo och så vidare. Viktigt också att det är lätt att få köpa och betala produkterna. Det låter konstigt men det är ett problem ibland.

Efterfrågan på turistprodukter, till exempel skärgårdsturer och upplevelser, är de facto större än utbudet i dag.

– Det måste man komma ihåg då man vill satsa på marknadsföring. Det måste finnas något att erbjuda innan man marknadsför. Så visst välkomnar vi nya företagare och produkter.

Blomberg säger att situationen har blivit bättre på sistone i och med Sommaröstrand, Guide-Matti och Jussarö-företagaren Jari Pohjolainen.

– Men det är ännu svårt att marknadsföra skärgården och skapa paket och produkthelheter då det finns ett ganska litet utbud som varierar kraftigt beroende på säsong. Flaskhalsarna är med andra ord ännu många och gör det svårt att närmelsevis utnyttja den potential vi har i skärgården, säger Blomberg som poängterar vikten av hållbar turism i skärgården.