Ledare: Ingå i händelsernas centrum

LNG-terminalen banar förhoppningsvis väg för flera etableringar i Joddböle i Ingå.

LedareMarina Holmbergmarina.holmberg@vastranyland.fi
29.12.2022 19:24 UPPDATERAD 30.12.2022 11:35
I onsdags ritades Ingå in på världskartan. Då anlände det nästan 300 meter långa LNG-terminalfartyget Exemplar till hamnen i Joddböle inför ett stort medieuppbåd. Det är Finlands första flytande LNG-terminal och den ska förse industrin, energiproduktionen och hushållen med naturgas. Terminalen är viktig för för att trygga Finlands försörjningsberedskap.
Visst är det en historisk händelse som också symboliserar det världsläge vi har i Europa i dag. Men arbetet med att få en LNG-terminal till Ingå började långt innan kriget i Ukraina bröt ut i februari i fjol och innan de ryska gaskranarna ströps i maj. 
De första miljökonsekvensbedömningarna för en LNG-terminal till Ingå gjordes redan 2013 och 2014. Då var det inte fråga om en flytande terminal utan en fast terminal. Sådana finns redan i Finland bland annat i Björneborg och Torneå. Ingå har jobbat hårt för att få terminalen till kommunen och man har bland annat gjort planeändringar.
Under hela den tid som det varit aktuellt med en LNG-terminal till Ingå har det pågått en dragkamp med Estland. Den flytande terminalen är ett samarbetsprojekt med grannen i söder och där har man velat ha terminalen till Paldiski. 
Förhandlingarna om terminalens placering fördes på statlig nivå. I början av juni blev det klart att terminalen placeras i Ingå. Då satte man i en ännu högre växel för att få allting klart att kunna ta emot fartyget ännu i år. På ett infomöte i mitten av juni i Ingå sade Gasgrids vd Olli Sipilä att man måste slå världsrekord för att få alla lov i skick, all utrustning på plats och lite omändringar i Fortums djuphamn i Ingå dit fartyget nu har anlänt. Ett trumfkort var ändå att nästan all infrastruktur redan fanns på plats.
Det är Gasgrid som ansvarar för användningen av fartyget. Gasgrid, som är ett helägt statligt företag, har hyrt det på tio år för en kostnad på 460 miljoner euro.
Den närmaste tiden kommer man att göra testkörningar och i början av nästa år kommer naturgas, eller fossilgas som numera är den korrekta termen, att flöda ut i nätet. Förutom Finland kommer också gasen att via gasledningen Balticconnector gå till de baltiska länderna och Polen.
Som bäst förhandlar Gasgrid med olika aktörer på gasmarknaden om leveranser av fossilgas. Leveranserna kommet till Ingå med andra fartyg och sedan levereras gasen från Exemplar ut i gasnätet och till användarna. 
På Gasgrid vill man än så länge inte yppa något om vem som ska köpa gasen. Avsikten är att kostnaderna på 460 miljoner ska täckas med försäljningen. Men om Exemplar blir en lönsam affär för Finland ser man först om några år. 
Att ha ett stort LNG-fartyg liggande i hamnen är förknippat med säkerhetsrisker. Bland annat har övervakningen av hamnområdet skärpts, men i övrigt är myndigheterna väldigt förtegna om säkerheten kring fartyget och gasledningen.
I Ingå är man förstås glada över att ha fått LNG-terminalen placerad i kommunen. Hamnoperatören Inkoo Shipping sköter det praktiska i hamnen. Men några nya arbetsplatser har LNG-projektet inte hämtat till Ingå. 
Att terminalen placerades i Ingå är viktigt och positivt med tanke på framtiden. Ingås styrelseordförande Henrik Wickström, SFP, säger att man som kommun redan länge fått positiv feedback då det gäller att etablera ny verksamhet på Joddböleområdet, där Fortum tidigare hade ett kolkraftverk. 
Då arbets- och näringsminister Mika Lintilä (C) besökte Joddböle i november avslöjade han att man har ytterligare två stora investeringar på kommande till Ingå. Han sade också att de kommer att ha betydande effekt på hela området.
Det här är förstås goda nyheter inte bara för Ingå utan för hela Västnyland. Nyetableringar ger ett uppsving för hela regionen och förhoppningsvis nya arbetsplatser. Det är sådana positiva nyheter som behövs under nästa år så att ekonomin stärks och inflationen stävjas. 

ANDRA LÄSER