Åttiotalet blir svängig scenversion

Åttiotalet får nytt liv på sommarscenen. Musikalen Footloose blir en svängig och glad, men stundvis också djup historia i Raseborgs sommarteaters tappning.

– Feelingen är häftig, säger Antonia Atarah som kliver av scenen efter ett svettigt dansnummer under gassande sol. Hagelstormen har äntligen gett vika för en försiktig sommar och utomhusövningarna har börjat inför musikalen Footloose.

Men lite nervös är hon också. Rollen är hennes största hittills. Att kombinera dans, sång och själva handlingen är ingen lätt match då allt pågår samtidigt. Men övning ger färdighet, och visst rör sig gruppen med en sådan lätthet att de komplicerade rörelserna ser enkla ut.

– Dynamiken är fantastisk, alla är så jäkla duktiga!

Raseborgs sommarteater är känd som en institution som samlar alla åldrar, proffs och amatörer. I år riktas allt ljus på nya begåvningar med helsingforsaren Lars M Huldén och Antonia Atarah, ursprungligen från Tenala, i huvudrollerna.

Den intensiva processen har fått Lars M Huldén att inse var han hör hemma – i underhållningsbranschen. Ibland är han trött men blir genast på gott humör av att möta gänget.

– Jag lär mig mycket om mig själv.

Hundra outfits

Om du är ute efter en rutig skjorta, cowboyhatt eller boots vinner du antagligen på att styra stegen någonstans utanför Raseborg. Kostymören Saara Kantanen har nämligen länsat traktens loppmarknader på allt westernstuk för ett linjedansnummer. Också knallrosa sjalar, jeansvästar och annat åttiotalsinspirerat har fyndats second hand.

Förbise färgerna och du hittar samma stil i klädbutikerna just nu – förutom de överdimensionerade axelvaddarna som ännu väntar på pånyttfödelse.

Jobbet har varit digert i produktionen där de flesta byter kläder åtminstone tre gånger.

– Sammanlagt blir det kring hundra utstyrslar, säger kostymören som är inne på sin tredje sommar i Raseborg.

Proffsiga amatörer

Men i dag har alla på sig helt vanliga kläder. Kring femton unga övar det avslutande dansnumret med stenhård fokus, knivskarpa rörelser till en rytmisk synt.

Det vackra vädret betyder utomhusövningar på en scen som sakta hittar sin form i takt med allt det andra i produktionen.

Ännu tre veckor före premiär råder lugn, men mycket finns kvar att göra. De första tio minuterna är under kontroll och nu jobbas det med slutnumret. Sedan är tanken att börja om från början och långsamt repetera hela storyn tills allt sitter som det ska.

Regissör Sixten Lundberg betraktar dansen. Han ser nöjd ut. Koreografin är rätt så svår, säger han, men med många aktiva ur dansskolan Hurja Piruetti är de svåra rörelserna ingen match. Regissören avfärdar vänligt men bestämt en fråga om hur det är att jobba med amatörer.

– De 15 år gamla har dansat i tio, de är visst inga amatörer längre. Själv är jag amatör, säger Lundberg som är känd för sin långa karriär som skådespelare och nu regisserar på Raseborg för första gången.

Han betraktar, tillfreds, det teamet tillsammans skapat och byggt upp. Lundberg ville ha rätt person för rätt roll, och nu ser han hur allt småningom smälter samman till en fungerande helhet. Många har fått en roll som är tvärtom – den blyga får spela extrovert och den extroverta introvert. En liten roll kan ge mycket.

Överraskande lösningar gör det kul för alla, säger Lundberg som skrivit om talesättet om att det inte finns några små roller, bara små skådespelare:

– Det finns små roller och små skådespelare, katastrof blir det bara när de två möts.

Musikalprägel på klassiker

Regissören ser Footloose som mer än en ytlig och dansant historia – den har också ett djup som har att göra med sorg. Mer vill han inte berätta, publiken ska ha sin tolkningsfrihet, och låta sig överraskas.

Men visst driver musiken den här showen. Med klassiker som Holding out for a Hero av Bonnie Tyler, som levt sitt eget liv efter Footloose, ballader och mer berättande nummer är mångfalden stor.

– Låtarna får också en viss musikalprägel, de låter inte som i radion, säger kapellmästare Patricia Borgman.

Hon fick användning för såväl synonymordbok som rimlexikon när hon översatte låttexterna till svenska. Ändå var översättningen inget svårt jobb – med ett inköpt koncept måste betydelsen stämma överens med originalet. Musiken ger heller inte utrymme för improvisation. De svåra stämmorna och det stora produktionsteamet kräver en slipad helhet där alla bitar faller på plats.

– Det har varit kul att jobba med en så bra grupp. Alla är positiva och öppna.

Footloose

Västnyländska Ungdomsringen rf firar 100-årsjubileum med musikalen Footloose i regi av Sixten Lundberg. Spelas 29 juni–5 augusti

Footloose hade premiär som musikal på Broadway 1998.

Musikalen är skriven av Dean Pitchford och Walter Bobbie och musiken är gjord av Tom Snow.

Footloose visas nu för första gången på teaterscenen i Finland.