Årets lärare finns i Karis

Bild: Märta Nummenmaa

Intervju

Matematikläraren William Barmans elevcentrerade metoder och utvecklande av matematiskt tänkande bidrog till titeln årets lärare, samt en summa på 5 000 euro av Teknologiindustrins 100-årsstiftelse.

Grattis! Hur känns det?

– Det är ju alltid roligt att vinna pris, det är inte så ofta man får möjligheten som lärare. Jag hoppas att det här betyder att mina tankar kring undervisningen sprider sig.

Barman är lektor i matematik i Karis svenska högstadium där han började i höstas. Då införde han en provfri undervisning för tre klasser i årskurs sju.

– Vi började med en diskussion där jag frågade dem om de vill bli bedömda enligt timaktivitet i stället för prov. Ungefär 80 procent av dem svarade att de inte vill ha prov.

Vårdnadshavarna var också positivt inställda till en provfri undervisning.

– Jag var lite orolig att de skulle tro att det är någon sorts hippiematematik, men all respons har varit positiv – både från eleverna och från vårdnadshavarna.

Ett vinnande koncept

William Barman startade den digitala matematikboken matematik.fi tillsammans med Sebastian Laxell år 2016. Med hjälp av den tjänsten har de haft små förhör ungefär en gång per vecka.

– Eftersom tjänsten är digital och det är fråga om alternativsvar blir det lättare för mig då jag inte behöver rätta. Eleverna har också gillat det – de ser till och med fram emot förhören.

Barman har skrivit om undervisningen och utfört en undersökning som han publicerat på sin blogg, barman.fi/blog.

– Jag har fått några negativa kommentarer av lärare som inte tror att konceptet fungerar, men det känns skönt att bevisa att de har fel.

Undersökningen visar bland annat att 96 procent av eleverna tycker om undervisningsmetoden och att de utvecklats under året. Exempelvis pojkarnas medeltal steg från 6,57 (2015) till 7,43 (2018).

– Eleverna är mer motiverade och intresserade av ämnet, vilket behövs i dagens läge där intresset för vetenskapliga ämnen dalar.

Den här typen av undervisningsmetod gör också att eleverna är mer uppmärksamma under lektionerna och dessutom får de mindre stress.

Nu väntar ledighet för Barmans del och i höst fortsätter han med sin undervisningsmetod i KSH.

– Jag kommer nog aldrig att gå tillbaka till att ha prov i min undervisning. Jag har hittat min personlighet som lärare.