Ampers bussar tar upp kampen mot HRT

Västmetron har inneburit en hel del utmaningar för bussbolagen som trafikerar mellan Helsingfors och Raseborg, via Kyrkslätt och Ingå. Bilden är från en testkörning av västmetron i februari i fjol.Bild: Arkiv/Niklas Tallqvist

Helsingforsregionens trafiks nedläggning av de direkta bussturerna från Kyrkslätt till Helsingfors öppnar upp för konkurrens.

Raseborgsfirman Ampers Busstrafik erbjuder numera den snabbaste direkta förbindelsen mellan Kyrkslätt och Helsingfors – till reapris om biljetten köps på nätet.

Bakgrunden till den här situationen är matartrafiken till Mattby metrostation. Den innebär att Kyrkslättsbussarna från och med i dag vänder tillbaka till Kyrkslätt i Mattby.

Samtidigt som matartrafiken inleddes, lade Helsingforsregionens trafik (HRT) ner de så kallade U-linjerna som kört till Helsingfors från Raseborg och Ingå.

U-turerna fortsätter nog, men HRT:s biljetter duger inte längre ombord på bussarna på linjen som haft nummer 190. HRT har ersatt tre bussbolag med sammanlagt 90 000 euro om året mot att man mellan Kyrkslätt och Helsingfors kunnat använda HRT:s biljett på U-linjen.

Ampers agerar

HRT:s biljettkompensation har varit ett betydande stöd för bussbolagen och slopandet av stödet hotar försvaga busstrafiken från Raseborg och Ingå till Helsingfors.

Enligt Ampers Busstrafiks vd Johan Amper har man gått till motattack för att inte mista sina viktiga kunder i Kyrkslätt och Esbo.

Ampers Busstrafik kör nu fyra turer tur–retur längs väg 51 till Helsingfors från Raseborg och via Ingå varje vardag. Bussarna stannar på busshållplatserna längs väg 51 samt vid motorvägsramperna. In till Kyrkslätts resecenter kör man inte.

Ampers erbjuder som billigast en enkelbiljett á fyra euro för resenärer från Kyrkslätt och Esbo. I biljetten ingår inte rätt att byta till HRT:s transportmedel.

Billig och snabb

Inte nog med att bussbiljetten blir förmånlig – man utlovar också den snabbaste förbindelsen mellan Kyrkslätt och Helsingfors. På 30 till 35 minuter kommer man från Kyrkslätt till Kampen.

En del av de västnyländska bussarna kör också via Drumsö vilket HRT tidigare inte tillät.

– Vi får se hurdan efterfrågan på den här trafiken är. Många kan tilltalas av en direkt linje till Drumsö från Kyrkslätt och Esbo, utan byte till metron, säger Johan Amper.

De billigaste fyra euros biljetterna kan för tillfället endast köpas på nätet eller via Matkahuolto i form av en 22-resors seriebiljett á 88 euro.

En biljett mellan Kyrkslätt och Kampen som köps av chauffören kostar 7,40 euro, men enligt Johan Amper kan priset eventuellt sänkas framöver.

Han säger att han också diskuterat den nya prissättningen med ett annat bussbolag som kör längs väg 51, nämligen Wikströms Busstrafik från Bromarv. Wikströms kör två turer i bägge riktningar varje vardag.

Därtill trafikerar Pohjolan Liikenne längs 51:an med en tur i båda riktningarna och de viker också in via resecentret i Kyrkslätt. Pohjolan Liikenne tar 7,40 för en enkelbiljett i dag.

För de enskilda fyra euros biljetterna som man kan köpa på nätet debiteras ett servicetillägg på 50 cent.

En enkelbiljett med HRT:s färdmedel från Helsingfors till Kyrkslätt kostar 6,30 euro. Resan från Kyrkslätts centrum till Helsingfors centrum tar totalt ungefär 50 minuter med HRT:s färdmedel.