Alkos försäljning minskade i augusti – men alkoholfria alternativ sålde mer

Alkos näthandel fortsatte att växa i augusti. Bild: SPT

Alkos försäljning minskade, men näthandeln växer. "Omsättningen inom näthandeln ökade med 21 procent", säger Kari Pennanen Alkos näringsdirektör.

Alkos literförsäljning i augusti minskade med cirka sex procent jämfört med motsvarade tidpunkt 2020. En av få dryckestyper vars försäljning ökade var alkoholfria alternativ.

– Konsumenterna har bytt till höstigare val såsom rött vin, när vädret blivit svalare. Att restauranger börjar öppna och avvecklandet av andra undantagsåtgärder påverkar naturligtvis vår försäljning, säger Kari Pennanen, Alkos näringsdirektör, i ett pressmeddelande.

Alkos näthandel fortsatte dock att växa i augusti.

– Beställningarna var 24 procent fler än 2020 och omsättningen inom näthandeln ökade med 21 procent, säger Pennanen.

Under perioden januari–augusti uppgick Alkos försäljning till 58,7 miljoner liter, vilket är knappt två procent mindre än i fjol.

Fullständig försäljningsstatistik hittas på Alkos webbplats.