Källkritiken viktig del i undervisningen

Mediefrågor har en central plats i Karis-Billnäs gymnasium.

Filippa Ramstedt, Amanda Källman och Jenna Tulonen följer med nyheter dagligen.
Niclas Erlin
02.12.2016 08:40 UPPDATERAD 02.12.2016 08:52
När gymnasiestuderandena Filippa Ramstedt, Amanda Källman och Jenna Tulonen räknar upp vilka nyhetskanaler de använder inser man att de traditionella mediehusen inte ska räknas ut.
Filippa Ramstedt och Amanda Källman som går första året i Karis-Billnäs gymnasium följer med både Hufvudstadsbladet och Västra Nyland.
Jenna Tulonen som studerar för andra året i samma skola har sedan ett tag tillbaka kontinuerligt läst både Helsingin Sanomat och Ilta-Sanomat.
Alla tre följer med Rundradions – Yles – nyheter.
Nyhetskonsumtionen är daglig och det är främst nätet som gäller.
– Det mesta läser jag via länkar på Facebook, säger Filippa Ramstedt som också brukar ögna igenom de papperstidningar som kommer hem.
Jenna Tulonen säger att hon slutat följa med de sociala medierna när det gäller nyheter.
– Det kommer så mycket onödigt via dem.

Källkritiska

De tre studerandena upplever de traditionella nyhetskanalerna som tillförlitiga.
– Jag litar på att de har rätt, säger Filippa Ramstedt och berättar att hon sällan läser så kallade skvallertidningar.
Alla tre tycker att man ganska fort märker om en artikel eller ett nyhetsforum rör sig i de gråare zonerna.
Jenna Tulonen berättar att betydelsen av faktakoll och källkritik betonas i undervisningen, vilket hon uppskattar. Eleverna ska alltid använda sig av flera olika källor då de gör uppgifter.
– Det är bra övning för framtiden.

Hur byggs nyheten upp?

Jimmy Holmberg som vikarierar som lärare i historia och samhällslära i gymnasiet säger att skolans studerande är rätt duktiga på att gallra i det digra medieutbudet och vaska fram nyheter som är tillförlitliga.
– Det verkar sitta i ryggmärgen hos dem.
Källkritik och mediefrågor tas mer och mer upp i olika ämnen, säger han. Själv använder han ofta nyheter i undervisningen för att då bland annat gå igenom hur rapporteringen byggts upp och vad den baserar sig på.
Som primärkällor i eget nyhetsbruk använder Jimmy Holmberg främst etablerade nyhetsportaler, som till exempel Yle och brittiska BBC.

Även MV-lehti

Holmberg följer också med sajter som beskrivits som mindre trovärdiga, däribland finska MV-lehti. Han vill veta vad och hur de rapporterar.
– Det är intressant att se vilka tolkningar de försöker presentera.
Kunskapen har han nytta av i undervisningen.
Holmberg säger att diskussionen om medierna och det kritiska tänkandet ska vara en ständigt pågående process, eftersom utvecklingen sker så snabbt. På det området blir man aldrig fullärd, konstaterar han.

ANDRA LÄSER