Ledare: Vettigt att fortsätta satsa på kustbanan

Under den nuvarande regeringsperioden har Västnyland gynnats av satsningar på Hangö-Hyvinge-banan och kustbanan. Förhoppningsvis fortsätter de satsningarna och det så kallade "entimmeståget" begravs.

LedareMarina Holmbergmarina.holmberg@vastranyland.fi
23.01.2023 19:26
För ett par veckor sedan presenterade aktiebolaget Entimmeståget till Åbo sina uppdaterade restider för sträckan Helsingfors-Åbo. Enligt planerna skulle den snabbaste restiden mellan de två städerna ta 78 minuter. Då stannar tåget endast på tre stationer - i Böle, Alberga, Kuppis - mellan ändstationerna. Med Intercitytåg skulle sträckan avverkas på 86 minuter och då stannar tåget också i Vichtis, Lojo och Salo.
I dag tar en tågfärd mellan Helsingfors och Åbo knappt två timmar. Då stannar tåget i Böle, Alberga, Karis, Salo och Kuppis. 
Det är mellan Esbo och Salo den nya järnvägen skulle byggas. Den nya bansträckningen skulle förkorta banan med 26 kilometer och restiden med en halvtimme ungefär. Prislappen för projektet ligger nu mellan 3,4-3,7 miljarder euro.

ANDRA LÄSER