75-åring som siktar på 100

Specialisering, anpassning och kundbetjäning. Det är receptet för ett långlivat företag i dag, tror Mikael och Susanne Westerholm som äger 75-åriga Virkby sportaffär.

En vissling ljuder genom luften och doften av nya cykeldäck slår emot en. Det är trångt om saligheten i det som tidigare var cykellagret för Virkby sportaffär. Numera är det här affären håller till, fast den grundades i trähuset på andra sidan vägen.

Året var 1943 då Mikael Westerholms farfar Jarl Westerholm startade sin radio- och sportaffär i halva trähuset. I den andra halvan drev Jarls syster Viola Westerholm en syberhörsaffär.

– Då var tyngdpunkten på elektroniksidan och på sportsidan var det mest cyklar, säger Mikael Westerholm.

Följande generation tog över affären 1968, då pappa Bo-Eric Westerholm steg in i ringen. Under Bo-Eric utvecklades och utvidgades sportsidan med bland annat kläder.

– Sen kom maskinerna med i bilden. Och mopeder.

Maskinerna, det är trädgårdsmaskiner som gräsklippare, lövblåsare och motorsågar som fortfarande hör till sortimentet.

Hjälp från Sverige

Lågkonjunkturen under 1990-talet var en tung tid för affärsinnehavaren. Räddningen blev en orientering västerut, mot Sverige, där både produkturvalet och priserna var andra än hemma i Finland. Genom medlemskapet i en svensk kedja kunde Bo-Eric Westerholm erbjuda sina kunder ett sortiment som konkurrenterna inte hade tillgång till.

– Det räddade företaget, men det var tungt. 1998 blev den här lokalen, som tidigare var vårt lager, affär för cyklar, och i trähuset hade vi textiler och sportartiklar. Men konkurrensen på klädessidan blev så hård att vi satte bort den helt och satsade på cyklar i stället, säger Mikael Westerholm.

Sportkläderna hängde med i sortimentet till år 2005. Några år senare var det dags för följande generationsskifte, då Mikael och Susanne Westerholm tog över affären. Tiderna hade redan länge blivit svårare för små företagare.

– När vi tog över år 2008 var det enda jag var rädd för en lågkonjunktur, säger Mikael Westerholm.

– Och så kom den direkt.

Märket som räddade affären

Fast på ett sätt kan Mikael Westerholm tycka att det var bra att lågkonjunkturen slog till genast. Att klara de svåra åren ökade självförtroendet som företagare. Och gav insikter i vad som behövs för att klara sig i den allt mer trängda branschen.

– De olika märkena har stor betydelse. Man måste hänga med i utvecklingen och ta in de märken som går åt, för det varierar hela tiden, säger han.

– Ja, ett år kan vi sälja tjugo mopeder av ett visst märke men följande år är det något annat som gäller, säger Susanne Westerholm.

Speciellt tydligt är det på maskinsidan, där ett ledande märke blev avgörande för affären. De stora tillverkarna väljer och vrakar bland återförsäljare och vill inte ha två återförsäljare alltför nära varandra.

– Jag bearbetade det här märkets representant i flera år, och nu är det ett av våra viktigaste märken, säger Mikael Westerholm.

Påverkar märkena verkligen kunder så mycket?

– Jo! Absolut!

Utöver rätt produktsortiment är en nyckel för framgång att specialisera sig.

– Vi måste ha lite speciella produkter, sådant som du inte hittar i alla stormarknader. Till exempel speciella cykeldäck och tilläggsutrustning är viktigt, säger Susanne Westerholm.

– Också på cykelsidan varierar de populära märkena hela tiden, så det gäller att hänga med. Nu är det elcyklar som gäller, och det måste man våga satsa på.

Dessutom är en av hörnstenarna i affären betjäning.

– En cykel är en invecklad produkt och kräver att man prövar den för att man ska hitta den lämpligaste. Dessutom erbjuder vi transport hem, säger hon.

Jämför priser på mobilen

Betjäning är speciellt viktigt på maskinsidan. Där åtföljs ett köp alltid av en personlig demonstration av hur maskinen används. Den här förmiddagen kommer Jani Hietaharju in för att avhämta en lövblåsare han har beställt. Utanför affärsfönstret yr sanden längs trottoaren då Mikael Westerholm visar hur blåsaren ska användas.

– Här får man bra, personlig service. Jag har köpt mina maskiner här i närmare tio år, säger Hietaharju.

Service av maskinerna och cyklarna hör också till paketet och är ett sätt att hävda sig i den allt hårdare konkurrensen av billigvaruaffärer och näthandel.

– Sedan vi tog över affären har handeln ändrat mycket. Folk är väldigt prismedvetna, säger Susanne Westerholm.

– Det är helt vanligt att man står här med telefonen i handen och ser vad en cykel kostar någon annanstans, säger Mikael Westerholm.

Känner sig trygg

Näthandeln är ett kapitel som Westerholms borde utveckla, men resurserna vill inte räcka till för det. Dessutom är kundkontakten något som Westerholms njuter av.

– Vi har så många olika slags kunder och det är roligt att prata med dem. Jag tycker om att fara hem till folk med maskinerna och berätta hur de fungerar, säger Mikael Westerholm.

I april ska affären fira sin 75-årsdag med öppet hus, lotteri, kaffebjudning och erbjudanden. Men Westerholms siktar högre än så – målet är inställt på att affären ska fylla 100.

– Jag skulle gärna vilja hålla på till dess. Jag har ju varit med i affären sedan jag var liten, så den har blivit som ett barn för mig. Här känner jag mig trygg, säger Mikael Westerholm.