Insändare: FPA-taxi måste fungera

01.11.2022 12:08
Kaj Loskin med sin fru Rut skrev insändare om deras beklagligt långa väntetid på Raseborgs sjukhus för ett tag sedan(VN 11.10). Jag ringde upp Kaj och vi hade en diskussion om det andra som kom fram, den långa väntetiden på taxi. I dag är hälsovården, sjukhusen och vårdpersonalen under stor stress. Det är långa köer, personalbrist, och de som arbetar inom vården gör sitt allra yttersta och lite till för att vara alla patienter till mötes.
Dessvärre måste det lyftas fram problemet när det gäller taxitransporter, och i detta fall då FPA-taxi (det är också stora problem med färdtjänster).
En dag under hösten väntade jag och min klient jag assisterade på FPA-taxi som kom 1,5 h försenad. På grund av detta blev undersökningstiden 2 timmar försenad, men tack vare sjukhusets otroliga flexibilitet blev allt skött. Det värsta av allt är, att chauffören skyller på centralen, och centralen på chauffören. Chauffören var alltså helt medveten om att hen hade skolköror samtidigt med vår beställning, och hade ändå tagit emot den. 
Det kan inte vara så här, det är totalt ohållbart. Vi måste alla kunna samarbeta för att allt skall fungera. Vi måste med dagens teknologi kunna meddela varandra om förseningar och ändringar. Vi måste kunna lita på varandra. Så med detta inlägg skickar jag en vädjan till samtliga taxifirmor och diverse centraler; ge oss alla en chans att ordna skjutsar på annat sätt, om ni själva är förhindrade eller så sena att det finns risk att missa sjukvårds,-och behandlingstider. Saker händer, det förstår alla, men meddela. Förseningar påverkar inte bara klienten, utan även sjukhusets/vårdplatsernas och assistenternas hela dagschema rubbas.
Framför allt, ha respekt för kunden. Måste påpekas trots allt, att man får fint bemötande och kundservice av alla chaufförer i stan. Vi behöver bara komma samman alla.
Merja Hellbom, Pojo

ANDRA LÄSER