Wiman vill köra jämnt

Joni Wiman avslutade fjolåret med att ta sin första seger i rallycrossens GRC-serie. Samtidigt var säsongen som helhet inte den bästa, i år skall han slåss med en ny bil.

Radarpar. Joni Wiman och Sebastian Eriksson är förarduon i det svenska stallet Olsbergs MSE.
14.04.2016 09:00
Pojobon Joni Wiman kom i fjol till start som regerande mästare i GRC-serien i rallycross. Säsongen blev dock inte som tänkt och i början gick det trögt. Till slut blev han femte i den totala tabellen, men det sista loppet lämnade en bra eftersmak.
– Det var skönt att äntligen vinna ett lopp. Dessutom slapp jag nu den pressen och kan säkert köra mera avslappnat i framtiden, säger han själv.
Även om Joni Wiman året innan hade vunnit serien, blev han alltså mästare utan att vinna ett lopp.
– Jag klarade av att köra jämnt och i längden är det vad som krävs för att bli mästare. Det är också tanken i år och lyckas jag med det, finns alla chanser till att sluta högt i tabellen.

Ny bil

Joni Wiman tävlar för det svenska stallet Olsbergs MSE. Tidigare år har han kört deras Ford Fiesta, men när startskottet går för säsongens första lopp sitter han bakom en annan ratt. För ett par veckor sedan blev det klart att han kommer köra med en Honda.
– Efter förra säsongen var det tal om att det skulle ske en förändring. Själv visste jag om det här för två månader sedan, men stallet visste nog tidigare, säger han.
Samtidigt ser han inga problem med att köra en ny bil, tvärtom.
– Det speciella är att jag nu kommer att vara med från början och bygga upp bilen. Förstås är det en fördel, då kan vi förhoppningsvis så snabbt som möjligt få en bil som passar.
Wiman berättar också att den nya bilen inte skiljer sig mycket från den gamla.
– När jag först såg den, verkade den vara större än Fiestan. Men efterhand märkte jag att så inte var fallet. Det kommer säkert att bli en snabb och bra bil.

Fjärde året

I slutet av maj kör årets upplaga av GRC-serien i gång. Det två första loppen körs under samma helg i Phoenix. Man avslutar sedan det hela i november med ett dubbellopp i Los Angeles. Utöver de två helgerna, gör de 22 förarna upp om segern i ytterligare åtta lopp.
Bland annat kör man på en militärbas, när man gjorde det för första gången i fjol väckte evenemanget stor uppståndelse i USA. Antagligen kan man räkna med samma sak i år.
Upplägget är inte obekant för 22-årige Wiman. Det här blir hans fjärde säsong på de amerikanska banorna. De två första åren var som han själv säger, över förväntan. Det andra året resulterade också i en totalseger, men när han skulle försvara titel i fjol, gick det inte planenligt.
– Jag trodde inte de första åren skulle vara så bra som de var. Att bli totalsegrare utan att vinna ett enda lopp var tufft. Men på samma gång handlade det om en jämn säsong.
Dock säger han att pressen som mästerskapet hämtade med sig kanske blev för mycket i fjol. Efter en tung inledning på säsongen slutade Wiman till slut på en femte plats.
– Jag ville för mycket och det låste sig. Men samtidigt var det en nyttig erfarenhet och nu vet jag bättre hur det fungerar.
Det är förstås inte bara själva tävlandet Wiman fått en klarare bild av under de fyra åren. Att i princip tillbringa ett halvt år på resande fot i USA är påfrestande. Men han börjar vänja sig.
– Inte tänker jag så mycket på det. När vi tävlar gäller det och när jag är hemma är jag hemma.

Pallplatser

Med en dryg månad till det första loppet är Wiman förväntansfull. Nu väntar några intensiva veckor av tester och sedan bär det av till USA.
– Vi kör mycket de kommande veckorna. Det är så klart viktigt att bilarna är i skick när vi börjar. I början av maj åker de med båt till tävlingsplatsen och småningom följer också vi efter.
Efter fjolåret skulle man kunna anta att det är en revanschsugen Pojoförare som kommer till start. Dock ger han inte intryck av det.
– För att nå ett bra resultat i slutändan krävs jämna lopp. Sedan får vi ser var det slutar.

Hur ser en idealsäsong ut?

– Som jag sade, köra jämnt och nå pallplatser, säger Joni Wiman.

Tävlingkalendern:

21–22.5: Phoenix
4.6. Dallas
18–19.6: Daytona Beach
2–3.7: The Base, North Carolina
30.7: Washington, DC
28.8. Atlantic City
17.9. Seattle, Washington
8-9.10: Los Angeles, Kalifornien

ANDRA LÄSER