Lojobor känsliga för skakningar från godstrafiken till Koverhar

Tågtransporterna med kol från Ryssland till Koverhar i Lappvik medför skakningar, upplever några Lojobor. Därför ska Trafikledsverket nu mäta hur pass mycket skakningar godstrafiken orsakar.

Godstrafiken från Ryssland till Koverhar medför nattliga skakningar, upplever folk i Lojo.
Trafikledsverket ska mäta skakningar som orsakas av tågtrafiken på banavsnittet Hyvinge–Karis. Det gör man efter att invånare i Lojo kontaktat Trafikledsverket.
Det var efter att transporten av kol från Ryssland till Koverhar hamn inleddes i slutet av oktober som folk längs banavsnittet reagerade på skakningarna. Invånarna har framför allt klagat på nattliga skakningar. De upplever att skakningarna stör boendetrivseln, men är inte speciellt rädda för att byggnaderna ska skadas.
– Vi inleder mätningarna så snabbt som möjligt, eftersom så pass många har kontaktat oss. Mätningarna tar cirka 10 dagar per objekt, säger Markku Nummelin, direktör för järnvägstrafiken vid Trafikledsverket.
Mätningar utförs vid fem till tio objekt i Lojoregionen. Utifrån resultaten överväger man eventuella åtgärder, säger Nummelin.
– Enligt undersökningar som vi utfört i Björneborg orsakas skakningarna av utländska vagnars varierande avstånd mellan boggin, inte så mycket vagnarnas skick.
Enligt de här resultaten skulle det krävas en betydande hastighetssänkning för att väsentligt minska på skakningarna.
– Det skulle minska antalet tåg som ryms på banan, vilket skulle påverka både resenärer och näringslivets verksamhetsmöjligheter, säger Nummelin.
ANDRA LÄSER