Estlands statsjärnvägar vill köra koltågen till Koverhar

Amerikanskt designade ljusblå diesellok kan börja rulla på Hangöbanan, eventuellt ännu i vinter. De estniska statsjärnvägarnas fraktdivision Operail vill börja köra den sibiriska koltransiten via Koverhar.

Estniska statsjärnvägarna vill börja köra sibiriskt kol på Hangöbanan ännu i vinter. Om avtalen går i lås blir estniska Operail första utländska järnvägsoperatör i Finland.
16.10.2020 17:00
Ryskt, sibiriskt kol skeppas ut över Koverhars hamn för mellaneuropeiska stålverk. Trafiken över hamnen inleddes redan i fjol och väntas på sikt stiga till två till tre tåg om dagen. Efter bara ett år verkar finländska VR nu få konkurrens om kontrakten.
Enligt LVN:s information är de estniska statsjärnvägarnas bolag Operail nära att få ett avtal om att dra åtminstone ett dagligt koltåg på Hangöbanan. Det skulle i så fall vara den första utländska operatör som kommer in på det statliga järnvägsnätet i Finland – efter över 150 år.
Koltågen i Koverhar kommer från två stationer i Novosibirskområdet över 4 500 kilometer bort, från det ryska företaget Sibantratsits gruvor. I Koverhars hamn lastas antraciten om på fartyg för vidare transport till Mellaneuropa.

ANDRA LÄSER