Spelrecension: Kylotonns avsked till WRC-licensen är deras sannolikt bästa rallyspel hittills

Generations är ett värdigt avslut på Kylotonns WRC-epok, anser VN:s spelrecensent Alexander Ekelund.

Två av årets nyheter är onlineligor där digitala rallyförare kan utmana varandra och möjligheten att dela fordonsdesigner mellan sig inom communityt.
26.12.2022 18:07 UPPDATERAD 26.12.2022 20:12

WRC Generations

Format: Xbox Series X/S, Xbox One, Playstation 4/5, Nintendo Switch, pc
Åldersgräns: 3
Betyg: 3/5
I min recension i fjol hävdade jag med bestämdhet att WRC 10 markerade slutet på Kylotonns tid med WRC-licensen.
Uppenbarligen var jag inte påläst nog, för här sitter jag igen bakom ratten och tuktar solsmekt medelhavsasfalt, nordisk lervälling och allt däremellan i Kylotonns regi.
Jag hade helt enkelt fått saken om bakfoten. Ännu återstod ett sista spel innan man tackar för sig och EA-ägda Codemasters tar över.
Och lika bra var det, för årets upplaga, och alltså det egentliga avskedet, är tveklöst det bättre spelet.
WRC Generations, som Kylotonns farväl är titulerat, är formligen sprängfyllt med innehåll. Vi snackar drygt 750 km unika rallysträckor förlagda till hela 22 olika länder, 49 officiella racingstall och över 40 väl valda kärror. Samt de sedvanliga spellägena, förstås.
En hel del digital rally för pengarna, kort sagt.
Spelmässigt har kanske inte dramatiskt stora framsteg gjorts, men de finns där och är kännbara. Fysiken är ytterligare lite finkalibrerad och grafiken mer polerad (särskilt snygga är de nya sträckorna i Sverigerallyt som gjort comeback). Det är överhuvudtaget en känsla av att Generations allmänt är mer helgjutet och genomarbetat än fjolårets upplaga på samtliga plan – må så vara att grunden annars är sig lik.
Resultatet är således ett slags kulminering av alla de framsteg som gjorts under åren, bit för bit, och därmed den franska studions bästa rallyspel hittills.
Med Generations går Kylotonn ut med, om inte ett ”bang”, så åtminstone rakryggat med hedern i behåll.