Nu rullar estniska tåg mot Hangö

13 år efter att frakttrafiken öppnades för konkurrens har VR fått en utländsk medtävlare. Estniska Operail siktar på en betydande del av den finska järnvägstrafiken.

Vd Ilkka Seppänen och styrelseordförande Paul Lukka framför ett av Operails amerikanskdesignade Powerhaul 37-lokomotiv. Loket blir det kraftigaste dieselloket i landet på bandelar som ännu inte är elektrifierade. Hangöbanan väntas få eldrift 2025.
06.01.2021 11:58 UPPDATERAD 06.01.2021 15:07
I november rullade estniska statsägda Operails första transport av sibiriskt kol i väg över den finsk-ryska gränsen mot Koverhars hamn i Hangö, där det lastas för transport till stålverk i Europa.
Premiärturen markerar starten på ett nytt kapitel i den finska järnvägens 150-åriga historia. Frakttrafiken på de finska järnvägarna öppnades för konkurrens 2007, men med undantag för inhemska, privata Fenniarail har VR hittills sluppit internationella motspelare.
Målet med Operails expansion är att märkbart minska VR Transpoints roll.

ANDRA LÄSER