Tekniskt halvbakad offroadracing

MX vs ATV Legends hade lite för bråttom ut på marknaden, skriver Alexander Ekelund.

Online kan upp till 16 spelare drabba samman i lervällingen samtidigt.

Spel

MX vs ATV Legends
Format: Xbox Series X/S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, PC
Åldersgräns: 3
Betyg: 2/5
”Imitera inte körningen och rörelserna i det här spelet hemma” uppmanas jag i varningstexten varje gång jag startar MX vs ATV Legends.
Jag kan inte låta bli att skratta lite inombords, för hur skulle jag kunna göra det?
Förarnas kroppar spritter och sprätter lika orealistiskt som okontrollerat, ljudmixen lever sitt alldeles egna oförutsägbara liv och om olyckan är framme flyger fordonen inte sällan all världens väg likt fjäderlätta leksaksreplikor.
Det är kort sagt lite av ett tekniskt haveri vi har att göra med här. Grafikfel, ljudstörningar, bildflytsinstabilitet, slöa laddningstider – här bjuds på det mesta av det man allra minst vill stöta på i ett seriöst racingspel.
Synd och skam, för givet tomrummet i genren vore ett bra offroadspel av det här slaget välkommet. Och ögonblicksvis, när allt råkar klaffa, ges små inblickar i hur mycket bättre resultatet faktiskt hade kunnat vara. Spelmekaniken med sina små intrikata finesser ruvar definitivt på potential, utbudet av banor är generöst och de olika disciplinerna (motocross, fyrhjulingar och terrängjeepar) borgar för relativt god spelmässig variation.
Jag vet inte hur det kunde gå så snett – bara att det klart och tydligt gjort det.
I vilken utsträckning THQ Nordic och utvecklaren Rainbow Studios, som ju är en erfaren räv i gemet som opererat i genren i decennier, lyckas lappa ihop MX vs ATV Legends via uppdateringar kan bara framtida utvisa.
Här och nu är spelets skick under all kritik.

ANDRA LÄSER