Billigare att träna rally med crosskart

Det finns endast ett trettiotal crosskartbilar i Finland och en av dem finns i Ingå. Fordonet beskrivs som lätt, snabbt och effektivt.

Effektiv. Crosskartbilen har en stark motor i förhållande till vikten. Därför är de snabba.
25.01.2016 16:00
Det finns bara ett trettiotal crosskartbilar i hela Finland.
Crosskartbilen tillverkas i Spanien och drivs med en Suzuki motorcykelmotor. Den tar sig från noll till hundra kilometer i timmen på tre sekunder och väger cirka 350 kilo med chaufför.
– Alla bilar är lika så det är upp till chauffören. Det går inte att skylla på fordonet, säger Joni Wiman.
Han och Niclas Grönholm deltar i crosskarttävlingen som ordnas i Ingå den 13 februari. Det finns en liten grupp entusiaster, men sporten har inte riktigt lyft.
– Jag tror man förväntade sig mer än det blev. Serien startade för tre år sedan och man trodde det skulle bli jätte stort, säger Grönholm.
I ett och ett halvt år har Grönholm ägt en crosskart. Han skaffade en eftersom det är bra träning för rally att köra med dem.
– Allt händer så snabbt. Lär man sig köra med en crosskart kan man köra det mesta, säger Grönholm.
Crosskarten går att köra i snö, på grus och på asfalt. Dessutom är de betydligt billigare i drift än en rallybil.
– Det finns inte mycket som kan gå sönder i dem. Det som kan gå sönder är synligt och delarna är inte dyra. Allt är lite mer invecklat i en rallybil.

Testade för första gången

Snön yr om däcken då en crosskart susar förbi. I helgen fick folk testa crosskart då Marcus Grönholm hade öppna dagar i Täkter. Bilarna på plats var lånebilar.
– I fjol var det tävling för bilarna här i skogen. Dagen efter hade vi en testdag och det var jätte populärt. Därför ville vi ge en sådan möjlighet i vinter igen. Kanske ordnar vi en till dag om det är väder för det, säger Marcus Grönholm.
Marcus Grönholm har också kört crosskart och tävlade i Ingå i fjol.
– Det är lite samma känsla som rally. Crosskarten har ju trevligt ljud och accelererar häftigt. Relationen mellan tyngd och effekt är jätte bra så de går ganska fint, säger Grönholm.
Mikael Winqvist och Clas Heerman från Ingå testade åka Crosskart för första gången.
– Det var som att åka gokart, men roligare. Banan är lång, det finns höjdskillnader och så har crosskartbilen mera kraft. Jag borde ha vågat pressa på mera, säger Winqvist.
– Det var en riktigt kul första upplevelse, säger Heerman.
Nästa som testar crosskart är Kenneth Åberg. Han har åkt iskart tidigare under dagen.
– Det här är lite rivigare och man åker fortare, men båda är roliga.
Femåriga Arttu Suominen från Karis försöker klättra in i en bil.
– Han måste växa till sig lite ännu, men jag tänker testa, säger pappa Tommi Suominen.

Crosskart

750 kubik motorcykelmotor.
350 kilo väger fordonet med chaufför.
25 000 euro kostar en crosskart.

ANDRA LÄSER