Mäktigt mastodontrollspel med en del skönhetsfläckar

Stundtals briljanta Xenoblade Chronicles 3 faller ibland offer för sina egna ambitioner

Den som vill se och göra precis allt i Xenoblade Chronicle 3 har uppemot 150 timmars äventyrande framför sig.
Alexander Ekelund
13.08.2022 14:05

Xenoblade Chronicles 3. Format: Nintendo Switch. Åldersgräns: 12. Betyg: 3/5

Xenoblade Chronicles 3 fortsätter i samma hjulspår som föregångarna i Monolith Softs älskade rollspelsserie, men med en ytterligare utvidgad skala och ännu mer av det goda.
Kanske rentav för mycket, frågar jag mig.
Missförstå mig rätt: Xenoblade Chronicles 3 är, i likhet med dess storasyskon, ett välkonstruerat rollspel med genomtänkt mekanik, enorma äventyrseggande landområden och massor att göra. Men det är också ett spel som ofta är snubblande nära att hamna på fel sida av gränsen i ”kvalitet/kvantitet”-balansen och som rent tekniskt vill mer än vad Switch mäktar med.
Resultatet blir i praktiken att det mellan de större nyckelhändelserna kan kännas som att man mest nöter samma slags uppdrag på samma slags likartade fält, timme ut och timme in – och att kompromisser som grafiska skavanker och ojämnheter i bildflytet är ständigt närvarande.
För min del hade äventyret gärna fått anamma en mer fokuserad approach, där kvalité gick före kvantitet på ett annat sätt och varje uppdrag, plats och karaktärsmöte lämnade ett större avtryck. Om något så känns inramningen tvärtom mer anonym än i tidigare delar.
Inte undra på att Xenoblade Chronicles 3 lämnar mig mer kluven än något annat spel gjort på länge. Men det måste samtidigt ställas mot seriens unikt höga formtoppar och all potential den faktiskt ruvar på.
Xenoblade Chronicles 3 är i mångt och mycket ännu ett strålande rollspelsäventyr – tro ingenting annat – men inte nödvändigtvis allt det hade förutsättningarna att kunna bli.

ANDRA LÄSER